Przedmiot działalności
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Przedmiot działalności
Akapit nr 1 - brak tytułu
STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
W GUBINIE
Rozdział I –Podstawa prawna działania.
§1
Szkoła Podstawowa działa na podstawie:
1. Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.art.60 ust.2 /Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz.329 i Nr 106 poz.496 z 1997r. Nr 153 i Nr 141 poz.943 oraz 1998r. Nr 117 poz.759 i Nr 162 poz. 1126/.
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz.U. Nr 14 poz.1014/
3. Ustawy z dnia 31 listopada 1998r.o finansach publicznych / Dz.U. Nr 155,poz.1014/
4. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów /Dz. U. Nr 41 poz. 413 z 1999r./
5. Niniejszego statutu.
Rozdział II- Postanowienia ogólne.
§2
Szkoła Podstawowa jest gminnym zakładem budżetowym utworzonym uchwałą Rady Miejskiej w Gubinie.
§3
Nadzór pedagogiczny pełni Kurator Oświaty.
§4
Szkoła Podstawowa jest placówką publiczną. Cykl kształcenia w szkole obejmuje Klasy I-VI.
§5
Siedzibą szkoły jest budynek Szkoły Podstawowej nr 3 w Gubinie, ul. Kresowa 48.
§6
Szkoła Podstawowa może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§7
1. Szkoła Podstawowa używa pieczęci o treści:
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
66-620 GUBIN
ul. Kresowa 48
2. Szkoła Podstawowa używa pieczęci z napisem w otoku:
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
66-620 GUBIN
Rozdział III – cele i zadania szkoły podstawowej
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
66-620 GUBIN
ul. Kresowa 48
2. Szkoła Podstawowa używa pieczęci z napisem w otoku:
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
66-620 GUBIN
Rozdział III – cele i zadania szkoły podstawowej
§8
Szkoła Podstawowych realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991roku o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności;
1. Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Stwarzać środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji zadań wychowawczych.
3. Sprawuje opiekę nad młodzieżą odpowiednio do jej potrzeb oraz możliwości szkoły, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
4. Współdziała z rodziną wdrażając młodzież do samodzielności w życiu społecznym.
1. Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Stwarzać środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji zadań wychowawczych.
3. Sprawuje opiekę nad młodzieżą odpowiednio do jej potrzeb oraz możliwości szkoły, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
4. Współdziała z rodziną wdrażając młodzież do samodzielności w życiu społecznym.
§9
Sposób realizacji w/w celów i zadań szkoły podstawowej:
1. Szkoła Podstawowa zapewnia uczniom pomoc pedagogiczną i psychologiczną.
2. Szkoła Podstawowa otacza opieką szczególnie uczniów potrzebujących zapewnienia im w razie konieczności opieki i miarę posiadanych środków finansowych zajęcia wyrównawcze i indywidualne.
3. Szkoła Podstawowa umożliwia uczniom spełniającym warunki przewidziane przez MEN realizację indywidualnych programów nauczania / toku cyklu nauczania/ w skróconym czasie.
4. Szkoła Podstawowa na życzenie rodziców organizuje naukę religii w budynku szkolnym lub w razie braku odpowiednich warunków lokalowych poza nim.
5. W przypadku gdy do szkoły podstawowej będzie uczęszczać grupa o odrębnej tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej / po osiągnięciu minimalnej liczby określonej przez MEN/, szkoła podejmie starania o zapewnienie tym uczniom nauki religii, zachowanie w/w potrzeb,
6. Szkoła Podstawowa pełni funkcję opiekuńczą nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych.
7. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas poza terenem szkoły podstawowej w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę określają szczegółowe przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
8. W trakcie przerw nauczyciele pełnią dyżur. Miejsce pełnienia dyżurów i obsadę określa odrębny plan dostosowany do planu lekcyjnego.
9. Dyrektor szkoły podstawowej powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu wychowawcą. W miarę możliwości w celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały ciąg edukacyjny w klasach I-III i IV-VI.
10. Rodzice uczniów mogą mieć wpływ na dobór wychowawcy. Wnioski rodziców w w/w sprawie przedkładają dyrektorowi szkoły przedstawiciele Rady Rodziców, natomiast wnioski uczniów przedstawiciele Samorządu Szkolnego. Decyzję w terminie miesiąca podejmie dyrektor szkoły.
ROZDZIAŁ IV - Organy szkoły podstawowej.
1. Szkoła Podstawowa zapewnia uczniom pomoc pedagogiczną i psychologiczną.
2. Szkoła Podstawowa otacza opieką szczególnie uczniów potrzebujących zapewnienia im w razie konieczności opieki i miarę posiadanych środków finansowych zajęcia wyrównawcze i indywidualne.
3. Szkoła Podstawowa umożliwia uczniom spełniającym warunki przewidziane przez MEN realizację indywidualnych programów nauczania / toku cyklu nauczania/ w skróconym czasie.
4. Szkoła Podstawowa na życzenie rodziców organizuje naukę religii w budynku szkolnym lub w razie braku odpowiednich warunków lokalowych poza nim.
5. W przypadku gdy do szkoły podstawowej będzie uczęszczać grupa o odrębnej tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej / po osiągnięciu minimalnej liczby określonej przez MEN/, szkoła podejmie starania o zapewnienie tym uczniom nauki religii, zachowanie w/w potrzeb,
6. Szkoła Podstawowa pełni funkcję opiekuńczą nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych.
7. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas poza terenem szkoły podstawowej w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę określają szczegółowe przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
8. W trakcie przerw nauczyciele pełnią dyżur. Miejsce pełnienia dyżurów i obsadę określa odrębny plan dostosowany do planu lekcyjnego.
9. Dyrektor szkoły podstawowej powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu wychowawcą. W miarę możliwości w celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały ciąg edukacyjny w klasach I-III i IV-VI.
10. Rodzice uczniów mogą mieć wpływ na dobór wychowawcy. Wnioski rodziców w w/w sprawie przedkładają dyrektorowi szkoły przedstawiciele Rady Rodziców, natomiast wnioski uczniów przedstawiciele Samorządu Szkolnego. Decyzję w terminie miesiąca podejmie dyrektor szkoły.
ROZDZIAŁ IV - Organy szkoły podstawowej.
§ 10
Organami szkoły podstawowej są:
1. Dyrektor
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodziców
4. Samorząd Uczniowski
5. Rada Szkoły Podstawowej - w przypadku , gdy zostanie powołana.
1. Dyrektor
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodziców
4. Samorząd Uczniowski
5. Rada Szkoły Podstawowej - w przypadku , gdy zostanie powołana.
§ 11
Dyrektor szkoły podstawowej w szczególności:
1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Sprawuje opiekę nad uczniami i wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane zgodnie z jej kompetencjami .
5. Dysponuje środkami określonymi w planach finansowych szkoły i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie, a także organizację administracyjną, finansową i gospodarczą obsługi szkoły.
6. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Sprawuje opiekę nad uczniami i wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane zgodnie z jej kompetencjami .
5. Dysponuje środkami określonymi w planach finansowych szkoły i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie, a także organizację administracyjną, finansową i gospodarczą obsługi szkoły.
6. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 12
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planu pracy szkoły,
b) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
2. rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy w szkole, tygodniowy rozkład zajęć w szkole,
b) projekty planów finansowych szkoły,
c) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Szczegółowe zasady działalności rady pedagogicznej określa regulamin.
a) zatwierdzenie planu pracy szkoły,
b) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
2. rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy w szkole, tygodniowy rozkład zajęć w szkole,
b) projekty planów finansowych szkoły,
c) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. Szczegółowe zasady działalności rady pedagogicznej określa regulamin.
§ 13
1. Rada Rodziców - jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do szkoły.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców określa ogół rodziców dzieci i młodzieży.
3. Rada Rodziców działa według regulaminu swojej działalności , który nie może być
sprzeczny ze statutem.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców określa ogół rodziców dzieci i młodzieży.
3. Rada Rodziców działa według regulaminu swojej działalności , który nie może być
sprzeczny ze statutem.
§ 14
1. W szkole podstawowej działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „Samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Kompetencje samorządu określa ustawa o systemie oświaty.
4. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin i uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
5. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły podstawowej.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Kompetencje samorządu określa ustawa o systemie oświaty.
4. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin i uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
5. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły podstawowej.
§ 15
1. W gimnazjum może działać Rada Szkoły.
2. Powstanie Rady szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor na łączny wniosek dwóch spośród trzech następujących podmiotów:
- Rady Pedagogicznej,
- Rady Rodziców,
- Samorządu Uczniowskiego.
3. W skład Rady szkoły wchodzą w równej liczbie:
- przedstawicieli nauczycieli wybrani w głosowaniu tajnym na zebraniu ogólnym
nauczycieli,
- przedstawiciele rodziców wybrani w głosowaniu tajnym na zebraniu ogólnym rodziców,
- przedstawiciele uczniów wybrani na zebraniu ogólnym w sposób tajny.
4. Rada Szkoły może liczyć 15 osób , ale nie mniej niż 6 osób.
Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
- uchwala statut szkoły i jego zmiany,
- przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego szkoły i opiniuje go,
- może występować do organu nadzorującego o zbadanie i ocenę działalności szkoły,
- opiniuje plan pracy szkoły,
- może z własnej inicjatywy występować z wnioskiem do dyrektora szkoły, rady
pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę zwłaszcza w sprawach zajęć pozalekcyjnych
i nadobowiązkowych,
- w celu poprawy warunków finansowych szkoły Rada Szkoły może gromadzić fundusz z
dobrowolnych składek i innych źródeł.
5. Wybory członków rady Szkoły odbywają się w głosowaniu tajnym:
- lista kandydatów nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla tego organu,
- zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie lub pisemnie swoją zgodę na kandydowanie,
- wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów,
- przy równej liczbie uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
6. Nowo wybrany organ ma obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim
posiedzeniu poprzez:
- wybór przewodniczącego Rady Szkoły,
- wybór sekretarza,
- wybór komisji regulaminowej.
Wybory do tych funkcji są jawne.
7. Kadencja Rady Szkoły trwa 6 lat. Dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany jednej
trzeciej składu Rady.
8. W posiedzeniu Rady Szkoły może brać udział dyrektor szkoły z głosem doradczym.
Do udziału w pracach i posiedzeniach Rady Szkoły mogą być zaproszone również inne
osoby, ale tylko z głosem doradczym.
9. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności.
10. Zebrania Rady Szkoły są protokołowane.
2. Powstanie Rady szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor na łączny wniosek dwóch spośród trzech następujących podmiotów:
- Rady Pedagogicznej,
- Rady Rodziców,
- Samorządu Uczniowskiego.
3. W skład Rady szkoły wchodzą w równej liczbie:
- przedstawicieli nauczycieli wybrani w głosowaniu tajnym na zebraniu ogólnym
nauczycieli,
- przedstawiciele rodziców wybrani w głosowaniu tajnym na zebraniu ogólnym rodziców,
- przedstawiciele uczniów wybrani na zebraniu ogólnym w sposób tajny.
4. Rada Szkoły może liczyć 15 osób , ale nie mniej niż 6 osób.
Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
- uchwala statut szkoły i jego zmiany,
- przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego szkoły i opiniuje go,
- może występować do organu nadzorującego o zbadanie i ocenę działalności szkoły,
- opiniuje plan pracy szkoły,
- może z własnej inicjatywy występować z wnioskiem do dyrektora szkoły, rady
pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę zwłaszcza w sprawach zajęć pozalekcyjnych
i nadobowiązkowych,
- w celu poprawy warunków finansowych szkoły Rada Szkoły może gromadzić fundusz z
dobrowolnych składek i innych źródeł.
5. Wybory członków rady Szkoły odbywają się w głosowaniu tajnym:
- lista kandydatów nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla tego organu,
- zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie lub pisemnie swoją zgodę na kandydowanie,
- wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów,
- przy równej liczbie uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
6. Nowo wybrany organ ma obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim
posiedzeniu poprzez:
- wybór przewodniczącego Rady Szkoły,
- wybór sekretarza,
- wybór komisji regulaminowej.
Wybory do tych funkcji są jawne.
7. Kadencja Rady Szkoły trwa 6 lat. Dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany jednej
trzeciej składu Rady.
8. W posiedzeniu Rady Szkoły może brać udział dyrektor szkoły z głosem doradczym.
Do udziału w pracach i posiedzeniach Rady Szkoły mogą być zaproszone również inne
osoby, ale tylko z głosem doradczym.
9. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności.
10. Zebrania Rady Szkoły są protokołowane.
§ 16
Organy szkoły podstawowej w szczególności:
- współpracują ze sobą w rozwiązywaniu sporów pomiędzy nimi i sytuacjach konfliktowych
wewnątrz szkoły,
- mają prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich
kompetencji określonych regulaminami,
- mają obowiązek do bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły
podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
- współpracują ze sobą w rozwiązywaniu sporów pomiędzy nimi i sytuacjach konfliktowych
wewnątrz szkoły,
- mają prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich
kompetencji określonych regulaminami,
- mają obowiązek do bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły
podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
§ 17
Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, uwzględniając prawo rodziców do:
1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej grupie, klasie,
2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
3. uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat działalności placówki’
6. systematycznych spotkań z wychowawcami i nauczycielami.
Rozdział V - Organizacja szkoły podstawowej.
1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej grupie, klasie,
2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
3. uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat działalności placówki’
6. systematycznych spotkań z wychowawcami i nauczycielami.
Rozdział V - Organizacja szkoły podstawowej.
§ 18
Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 19
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.
Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza Zarząd Miasta w porozumieniu z Kuratorium Oświaty do dnia 30 maja danego roku.
Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza Zarząd Miasta w porozumieniu z Kuratorium Oświaty do dnia 30 maja danego roku.
§ 20
Podstawową jednostką w szkole jest oddział złożony z uczniów , którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programu dla danej klasy.
§ 21
Organizację stałych - obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktyczno - wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 22
Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III i IV-VI określa ogólny podział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone rocznym planem nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny określa nauczyciel.
§ 23
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w
systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, jednak Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady
Rodziców może podjąć uchwałę, w której skróci czas trwania godzin lekcyjnych / działania
innowacyjne /, zachowując ogólny czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu
nauczania .
systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, jednak Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady
Rodziców może podjąć uchwałę, w której skróci czas trwania godzin lekcyjnych / działania
innowacyjne /, zachowując ogólny czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu
nauczania .
§ 24
1. W każdym roku szkolnym podczas opracowania arkusza organizacyjnego dokonywany jest
podział oddziałów na grupy / na niektórych przedmiotach /. Podział na grupy uwzględnia
zasady wynikające z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz uwzględnia
posiadane środki finansowe.
podział oddziałów na grupy / na niektórych przedmiotach /. Podział na grupy uwzględnia
zasady wynikające z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz uwzględnia
posiadane środki finansowe.
§ 25
Do realizacji celów wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych szkoła posiada sale lekcyjne, salę gimnastyczną, zaplecze gospodarcze, boisko.
§ 26
Szkoła posiada bibliotekę. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki określa jej regulamin.
§ 27
Dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy rodziców lub opiekunów szkoła prowadzi świetlicę. Organizację i formy pracy świetlicy określa jej regulamin.
§ 28
1. Dyrektor Szkoły zatrudnia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli innych pracowników określają odrębne przepisy.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 29
1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 30
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą oraz opiekuńczą, w ramach której:
1. odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży,
2. dba o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
3. wykazuje się dbałością o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny
4. wspiera rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich zdolności oraz zainteresowania,
5. cechuje się bezstronnością i obiektywizmem w ocenianiu uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów,
6. udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby dzieci i młodzieży,
7. doskonali własne umiejętności dydaktyczne i poziom wiedzy merytorycznej.
1. odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży,
2. dba o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
3. wykazuje się dbałością o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny
4. wspiera rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich zdolności oraz zainteresowania,
5. cechuje się bezstronnością i obiektywizmem w ocenianiu uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów,
6. udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby dzieci i młodzieży,
7. doskonali własne umiejętności dydaktyczne i poziom wiedzy merytorycznej.
§ 31
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3.podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz
pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
4.otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
5. planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różnych form życia społecznego
b) ustalanie treści i form zajęć terapeutycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
6. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, w celu ustalenia skutecznych
jednolitych działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym
potrzebna jest indywidualna opieka /dotyczy uczniów szczególnie uzdolnionych i uczniów
z różnymi trudnościami i niepowodzeniami/.
7. współpracowanie z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności ucznia.
Rozdział VII – Uczniowie szkoły podstawowej
1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3.podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz
pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
4.otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
5. planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różnych form życia społecznego
b) ustalanie treści i form zajęć terapeutycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
6. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, w celu ustalenia skutecznych
jednolitych działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym
potrzebna jest indywidualna opieka /dotyczy uczniów szczególnie uzdolnionych i uczniów
z różnymi trudnościami i niepowodzeniami/.
7. współpracowanie z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności ucznia.
Rozdział VII – Uczniowie szkoły podstawowej
§32
Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie, którzy mają 7 lat.
§33
Do szkoły podstawowej przyjmowani są wszyscy uczniowie z rejonu. W miarę posiadanych wolnych miejsc można przyjąć również uczniów spoza rejonu.
§34
Uczeń w szkole ma określone prawa i obowiązki.
1. Uczeń ma prawo do:
a/ właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej,
b) opieki wychowawczej i zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi
formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
c) korzystania z pomocy doraźnej, w zakresie określonym przez Radę Rodziców w
uzgodnieniu z wychowawcą i dyrektorem,
d) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym
e) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a
także światopoglądowych, jeśli nie narusza dobra innych osób,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów
w nauce,
h) pomocy w przypadku trudności w nauce,
i) korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego,
j) korzystania z pomieszczeń szkoły , sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru
biblioteki,
k) wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie lub innych organizacjach
działających w szkole,
l) uczniowie maja prawo wyboru Rzecznika Praw Ucznia.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a
zwłaszcza;
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,
b) przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
d) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
1. Uczeń ma prawo do:
a/ właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej,
b) opieki wychowawczej i zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi
formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
c) korzystania z pomocy doraźnej, w zakresie określonym przez Radę Rodziców w
uzgodnieniu z wychowawcą i dyrektorem,
d) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym
e) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a
także światopoglądowych, jeśli nie narusza dobra innych osób,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów
w nauce,
h) pomocy w przypadku trudności w nauce,
i) korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego,
j) korzystania z pomieszczeń szkoły , sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru
biblioteki,
k) wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie lub innych organizacjach
działających w szkole,
l) uczniowie maja prawo wyboru Rzecznika Praw Ucznia.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a
zwłaszcza;
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,
b) przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
d) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
§35
Rada Pedagogiczna ocenia i klasyfikuje uczniów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
1. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne / semestralne/, ustala się według następującej skali;
1) stopień celujący –6,
2) stopień bardzo dobry – 5
3) stopień dobry –4
4) stopień dostateczny – 3
5) stopień dopuszczający – 2
6) stopień niedostateczny – 1.
2. Ocenę z zachowania końcoworoczną ustala się według skali: wzorowe, dobre, poprawne,
nieodpowiednie.
3. Rada Pedagogiczna opracowuje wewnątrzszkolny system oceniania
- sposób formułowania śródrocznej oceny z zachowania,
- termin i formę informowania ucznia i rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych,
- tryb i formę przeprowadzania egzaminów poprawkowych.
1. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne / semestralne/, ustala się według następującej skali;
1) stopień celujący –6,
2) stopień bardzo dobry – 5
3) stopień dobry –4
4) stopień dostateczny – 3
5) stopień dopuszczający – 2
6) stopień niedostateczny – 1.
2. Ocenę z zachowania końcoworoczną ustala się według skali: wzorowe, dobre, poprawne,
nieodpowiednie.
3. Rada Pedagogiczna opracowuje wewnątrzszkolny system oceniania
- sposób formułowania śródrocznej oceny z zachowania,
- termin i formę informowania ucznia i rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych,
- tryb i formę przeprowadzania egzaminów poprawkowych.
§36
Za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie uczeń może ponieść kary:
1. Upomnienie wychowawcy klasy.
2. Upomnienie lub naganę dyrektora szkoły.
3. Upomnienie lub naganę dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów.
4. Zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, reprezentowania szkoły na zewnątrz.
5. Przeniesienie do innej klasy.
6. Przeniesienie do innej szkoły.
7. Szkoła ma obowiązek informacja rodziców / prawnych opiekunów/ ucznia o zastosowanej karze.
1. Upomnienie wychowawcy klasy.
2. Upomnienie lub naganę dyrektora szkoły.
3. Upomnienie lub naganę dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów.
4. Zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, reprezentowania szkoły na zewnątrz.
5. Przeniesienie do innej klasy.
6. Przeniesienie do innej szkoły.
7. Szkoła ma obowiązek informacja rodziców / prawnych opiekunów/ ucznia o zastosowanej karze.
§37
Rada Rodziców, Samorząd Szkolny i organizacje działające na terenie szkoły mogą wyróżniających się uczniom przyznać nagrody.
Kandydaci do nagród powinni zostać zatwierdzeni przez Radę Pedagogiczną.
Szkoła ma obowiązek informować rodziców / prawnych opiekunów/ ucznia o przyznanej mu nagrodzie.
Rozdział VIII – Mienie i rachunkowość
Kandydaci do nagród powinni zostać zatwierdzeni przez Radę Pedagogiczną.
Szkoła ma obowiązek informować rodziców / prawnych opiekunów/ ucznia o przyznanej mu nagrodzie.
Rozdział VIII – Mienie i rachunkowość
§38
1. Mienie szkoły podstawowej jest mieniem komunalnym.
2. Do mienia komunalnego stosuje się postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym/ tekst jednolity z 1996r. Dz.U. Nr13, poz.74 z póź. zm./
2. Do mienia komunalnego stosuje się postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym/ tekst jednolity z 1996r. Dz.U. Nr13, poz.74 z póź. zm./
§39
1. Szkoła Podstawowa prowadzi działalność na podstawie planów finansowych.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu szkoły upoważniony jest dyrektor w granicach ustawy o systemie oświaty i w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta.
§40
Odrębne przepisy określają:
1. Prowadzenie i przekazywanie dokumentacji.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej.
Rozdział IX – System kontroli wewnętrznej
1. Prowadzenie i przekazywanie dokumentacji.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej.
Rozdział IX – System kontroli wewnętrznej
§41
1. W szkole działa zorganizowany system kontroli wewnętrznej zapewniający celowość, gospodarność i rzetelność oraz legalność podejmowanych działań.
2. System kontroli obejmuje kontrole finansową i instytucjonalną na zasadach określonych w szczegółowym regulaminie kontroli wewnętrznej, ustalonych przez dyrektora szkoły.
2. System kontroli obejmuje kontrole finansową i instytucjonalną na zasadach określonych w szczegółowym regulaminie kontroli wewnętrznej, ustalonych przez dyrektora szkoły.
§42
1. Dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień niniejszego statutu.
2. Statut wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2001roku.
2. Statut wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2001roku.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Miasto Gubin |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Regina Midzio-Kaczmarek |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2004-01-30 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Regina Midzio-Kaczmarek |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2004-01-30 15:38:56 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2004-01-30 15:39:18 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2004-01-30 15:39:18 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 4716 raz(y) |