ˆ

Przedmiot działalności

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Przedmiot działalności

Akapit nr 1 - brak tytułu



STATUT
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
W GUBINIE


Rozdział I –Podstawa prawna działania.

§1

Szkoła Podstawowa działa na podstawie:
1. Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.art.60 ust.2 /Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz.329 i Nr 106 poz.496 z 1997r. Nr 153 i Nr 141 poz.943 oraz 1998r. Nr 117 poz.759 i Nr 162 poz. 1126/.
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz.U. Nr 14 poz.1014/
3. Ustawy z dnia 31 listopada 1998r.o finansach publicznych / Dz.U. Nr 155,poz.1014/
4. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów /Dz. U. Nr 41 poz. 413 z 1999r./
5. Niniejszego statutu.

Rozdział II- Postanowienia ogólne.

§2
Szkoła Podstawowa jest gminnym zakładem budżetowym utworzonym uchwałą Rady Miejskiej w Gubinie.
 
§3
Nadzór pedagogiczny pełni Kurator Oświaty.
 
§4
Szkoła Podstawowa jest placówką publiczną. Cykl kształcenia w szkole obejmuje Klasy I-VI.
 
§5
Siedzibą szkoły jest budynek Szkoły Podstawowej nr 3 w Gubinie, ul. Kresowa 48.
 
§6
Szkoła Podstawowa może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§7
1. Szkoła Podstawowa używa pieczęci o treści:
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
66-620 GUBIN
ul. Kresowa 48



2. Szkoła Podstawowa używa pieczęci z napisem w otoku:
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
66-620 GUBIN


Rozdział III – cele i zadania szkoły podstawowej

§8
Szkoła Podstawowych realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991roku o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności;
1. Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Stwarzać środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji zadań wychowawczych.
3. Sprawuje opiekę nad młodzieżą odpowiednio do jej potrzeb oraz możliwości szkoły, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
4. Współdziała z rodziną wdrażając młodzież do samodzielności w życiu społecznym.
§9
Sposób realizacji w/w celów i zadań szkoły podstawowej:
1. Szkoła Podstawowa zapewnia uczniom pomoc pedagogiczną i psychologiczną.
2. Szkoła Podstawowa otacza opieką szczególnie uczniów potrzebujących zapewnienia im w razie konieczności opieki i miarę posiadanych środków finansowych zajęcia wyrównawcze i indywidualne.
3. Szkoła Podstawowa umożliwia uczniom spełniającym warunki przewidziane przez MEN realizację indywidualnych programów nauczania / toku cyklu nauczania/ w skróconym czasie.
4. Szkoła Podstawowa na życzenie rodziców organizuje naukę religii w budynku szkolnym lub w razie braku odpowiednich warunków lokalowych poza nim.
5. W przypadku gdy do szkoły podstawowej będzie uczęszczać grupa o odrębnej tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej / po osiągnięciu minimalnej liczby określonej przez MEN/, szkoła podejmie starania o zapewnienie tym uczniom nauki religii, zachowanie w/w potrzeb,
6. Szkoła Podstawowa pełni funkcję opiekuńczą nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych.
7. Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas poza terenem szkoły podstawowej w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę określają szczegółowe przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
8. W trakcie przerw nauczyciele pełnią dyżur. Miejsce pełnienia dyżurów i obsadę określa odrębny plan dostosowany do planu lekcyjnego.
9. Dyrektor szkoły podstawowej powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu wychowawcą. W miarę możliwości w celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały ciąg edukacyjny w klasach I-III i IV-VI.
10. Rodzice uczniów mogą mieć wpływ na dobór wychowawcy. Wnioski rodziców w w/w sprawie przedkładają dyrektorowi szkoły przedstawiciele Rady Rodziców, natomiast wnioski uczniów przedstawiciele Samorządu Szkolnego. Decyzję w terminie miesiąca podejmie dyrektor szkoły.


ROZDZIAŁ IV - Organy szkoły podstawowej.

§ 10
Organami szkoły podstawowej są:
1. Dyrektor
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodziców
4. Samorząd Uczniowski
5. Rada Szkoły Podstawowej - w przypadku , gdy zostanie powołana.

§ 11
Dyrektor szkoły podstawowej w szczególności:
1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Sprawuje opiekę nad uczniami i wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane zgodnie z jej kompetencjami .
5. Dysponuje środkami określonymi w planach finansowych szkoły i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie, a także organizację administracyjną, finansową i gospodarczą obsługi szkoły.
6. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 12
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planu pracy szkoły,
b) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

2. rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy w szkole, tygodniowy rozkład zajęć w szkole,
b) projekty planów finansowych szkoły,
c) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

2. Szczegółowe zasady działalności rady pedagogicznej określa regulamin.
§ 13
1. Rada Rodziców - jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do szkoły.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców określa ogół rodziców dzieci i młodzieży.
3. Rada Rodziców działa według regulaminu swojej działalności , który nie może być
sprzeczny ze statutem.

§ 14
1. W szkole podstawowej działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „Samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Kompetencje samorządu określa ustawa o systemie oświaty.
4. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin i uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
5. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły podstawowej.

§ 15
1. W gimnazjum może działać Rada Szkoły.
2. Powstanie Rady szkoły pierwszej kadencji organizuje dyrektor na łączny wniosek dwóch spośród trzech następujących podmiotów:
- Rady Pedagogicznej,
- Rady Rodziców,
- Samorządu Uczniowskiego.
3. W skład Rady szkoły wchodzą w równej liczbie:
- przedstawicieli nauczycieli wybrani w głosowaniu tajnym na zebraniu ogólnym
nauczycieli,
- przedstawiciele rodziców wybrani w głosowaniu tajnym na zebraniu ogólnym rodziców,
- przedstawiciele uczniów wybrani na zebraniu ogólnym w sposób tajny.
4. Rada Szkoły może liczyć 15 osób , ale nie mniej niż 6 osób.
Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
- uchwala statut szkoły i jego zmiany,
- przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego szkoły i opiniuje go,
- może występować do organu nadzorującego o zbadanie i ocenę działalności szkoły,
- opiniuje plan pracy szkoły,
- może z własnej inicjatywy występować z wnioskiem do dyrektora szkoły, rady
pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę zwłaszcza w sprawach zajęć pozalekcyjnych
i nadobowiązkowych,
- w celu poprawy warunków finansowych szkoły Rada Szkoły może gromadzić fundusz z
dobrowolnych składek i innych źródeł.
5. Wybory członków rady Szkoły odbywają się w głosowaniu tajnym:
- lista kandydatów nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla tego organu,
- zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie lub pisemnie swoją zgodę na kandydowanie,
- wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów,
- przy równej liczbie uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.
6. Nowo wybrany organ ma obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim
posiedzeniu poprzez:
- wybór przewodniczącego Rady Szkoły,
- wybór sekretarza,
- wybór komisji regulaminowej.
Wybory do tych funkcji są jawne.
7. Kadencja Rady Szkoły trwa 6 lat. Dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany jednej
trzeciej składu Rady.
8. W posiedzeniu Rady Szkoły może brać udział dyrektor szkoły z głosem doradczym.
Do udziału w pracach i posiedzeniach Rady Szkoły mogą być zaproszone również inne
osoby, ale tylko z głosem doradczym.
9. Rada Szkoły uchwala regulamin swojej działalności.
10. Zebrania Rady Szkoły są protokołowane.

§ 16
Organy szkoły podstawowej w szczególności:
- współpracują ze sobą w rozwiązywaniu sporów pomiędzy nimi i sytuacjach konfliktowych
wewnątrz szkoły,
- mają prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich
kompetencji określonych regulaminami,
- mają obowiązek do bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły
podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

§ 17
Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, uwzględniając prawo rodziców do:
1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej grupie, klasie,
2. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
3. uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
4. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
5. wyrażania i przekazywania organom sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat działalności placówki’
6. systematycznych spotkań z wychowawcami i nauczycielami.

Rozdział V - Organizacja szkoły podstawowej.

§ 18

Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 19
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.
Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza Zarząd Miasta w porozumieniu z Kuratorium Oświaty do dnia 30 maja danego roku.

§ 20
Podstawową jednostką w szkole jest oddział złożony z uczniów , którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programu dla danej klasy.

§ 21
Organizację stałych - obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktyczno - wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 22
Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III i IV-VI określa ogólny podział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone rocznym planem nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny określa nauczyciel.

§ 23
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w
systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, jednak Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady
Rodziców może podjąć uchwałę, w której skróci czas trwania godzin lekcyjnych / działania
innowacyjne /, zachowując ogólny czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu
nauczania .

§ 24
1. W każdym roku szkolnym podczas opracowania arkusza organizacyjnego dokonywany jest
podział oddziałów na grupy / na niektórych przedmiotach /. Podział na grupy uwzględnia
zasady wynikające z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz uwzględnia
posiadane środki finansowe.

§ 25
Do realizacji celów wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych szkoła posiada sale lekcyjne, salę gimnastyczną, zaplecze gospodarcze, boisko.

§ 26
Szkoła posiada bibliotekę. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki określa jej regulamin.

§ 27
Dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy rodziców lub opiekunów szkoła prowadzi świetlicę. Organizację i formy pracy świetlicy określa jej regulamin.

§ 28
1. Dyrektor Szkoły zatrudnia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli innych pracowników określają odrębne przepisy.

§ 29
1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

§ 30
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą oraz opiekuńczą, w ramach której:
1. odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży,
2. dba o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
3. wykazuje się dbałością o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny
4. wspiera rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich zdolności oraz zainteresowania,
5. cechuje się bezstronnością i obiektywizmem w ocenianiu uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów,
6. udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby dzieci i młodzieży,
7. doskonali własne umiejętności dydaktyczne i poziom wiedzy merytorycznej.

§ 31
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz
przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3.podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz
pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
4.otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
5. planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) różnych form życia społecznego
b) ustalanie treści i form zajęć terapeutycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
6. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, w celu ustalenia skutecznych
jednolitych działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym
potrzebna jest indywidualna opieka /dotyczy uczniów szczególnie uzdolnionych i uczniów
z różnymi trudnościami i niepowodzeniami/.
7. współpracowanie z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności ucznia.

Rozdział VII – Uczniowie szkoły podstawowej

§32
Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie, którzy mają 7 lat.

§33
Do szkoły podstawowej przyjmowani są wszyscy uczniowie z rejonu. W miarę posiadanych wolnych miejsc można przyjąć również uczniów spoza rejonu.


§34
Uczeń w szkole ma określone prawa i obowiązki.
1. Uczeń ma prawo do:
a/ właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy
umysłowej,
b) opieki wychowawczej i zapewniające bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi
formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
c) korzystania z pomocy doraźnej, w zakresie określonym przez Radę Rodziców w
uzgodnieniu z wychowawcą i dyrektorem,
d) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym
e) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a
także światopoglądowych, jeśli nie narusza dobra innych osób,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów
w nauce,
h) pomocy w przypadku trudności w nauce,
i) korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego,
j) korzystania z pomieszczeń szkoły , sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru
biblioteki,
k) wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie lub innych organizacjach
działających w szkole,
l) uczniowie maja prawo wyboru Rzecznika Praw Ucznia.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a
zwłaszcza;
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,
b) przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
d) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.

§35
Rada Pedagogiczna ocenia i klasyfikuje uczniów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
1. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne / semestralne/, ustala się według następującej skali;
1) stopień celujący –6,
2) stopień bardzo dobry – 5
3) stopień dobry –4
4) stopień dostateczny – 3
5) stopień dopuszczający – 2
6) stopień niedostateczny – 1.
2. Ocenę z zachowania końcoworoczną ustala się według skali: wzorowe, dobre, poprawne,
nieodpowiednie.
3. Rada Pedagogiczna opracowuje wewnątrzszkolny system oceniania
- sposób formułowania śródrocznej oceny z zachowania,
- termin i formę informowania ucznia i rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych,
- tryb i formę przeprowadzania egzaminów poprawkowych.

§36
Za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie uczeń może ponieść kary:
1. Upomnienie wychowawcy klasy.
2. Upomnienie lub naganę dyrektora szkoły.
3. Upomnienie lub naganę dyrektora szkoły udzielona publicznie wobec uczniów.
4. Zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, reprezentowania szkoły na zewnątrz.
5. Przeniesienie do innej klasy.
6. Przeniesienie do innej szkoły.
7. Szkoła ma obowiązek informacja rodziców / prawnych opiekunów/ ucznia o zastosowanej karze.


§37
Rada Rodziców, Samorząd Szkolny i organizacje działające na terenie szkoły mogą wyróżniających się uczniom przyznać nagrody.
Kandydaci do nagród powinni zostać zatwierdzeni przez Radę Pedagogiczną.
Szkoła ma obowiązek informować rodziców / prawnych opiekunów/ ucznia o przyznanej mu nagrodzie.



Rozdział VIII – Mienie i rachunkowość

§38
1. Mienie szkoły podstawowej jest mieniem komunalnym.
2. Do mienia komunalnego stosuje się postanowienia ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym/ tekst jednolity z 1996r. Dz.U. Nr13, poz.74 z póź. zm./

§39

1. Szkoła Podstawowa prowadzi działalność na podstawie planów finansowych.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu szkoły upoważniony jest dyrektor w granicach ustawy o systemie oświaty i w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta.


§40
Odrębne przepisy określają:
1. Prowadzenie i przekazywanie dokumentacji.
2. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej.



Rozdział IX – System kontroli wewnętrznej

§41
1. W szkole działa zorganizowany system kontroli wewnętrznej zapewniający celowość, gospodarność i rzetelność oraz legalność podejmowanych działań.
2. System kontroli obejmuje kontrole finansową i instytucjonalną na zasadach określonych w szczegółowym regulaminie kontroli wewnętrznej, ustalonych przez dyrektora szkoły.

§42
1. Dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień niniejszego statutu.
2. Statut wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2001roku.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Gubin
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Regina Midzio-Kaczmarek
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2004-01-30
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Regina Midzio-Kaczmarek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2004-01-30 15:38:56
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2004-01-30 15:39:18
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2004-01-30 15:39:18
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4716 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »