ˆ

Przedmiot działalności

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Przedmiot działalności

Akapit nr 1 - brak tytułu

STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
W GUBINIE
ROZDZIAŁ 1.
Postanowienia ogólne.
 
 
§ 1. Zespół Szkół  Ogólnokształcących stanowią szkoły publiczne prowadzące działalność dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą wynikającą z zadania określonych ustawą o systemie oświaty i przepisach szczegółowych wydanych na jej podstawie.
§ 2.1.W skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gubinie wchodzą:
  1. Szkoła Podstawowa nr 5 (8 – letnie);  
  2. Gimnazjum nr 2 ( 3 – letnie) z oddziałami sportowymi;
  3. Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego ( 3 – letnie);
2. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
3) „Szkole”- należy przez to rozumieć Zespół Szkół Ogólnokształcących w Gubinie;
4) „Liceum”-  należy przez to rozumieć Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Gubinie;
5) „Gimnazjum” należy przez to rozumieć Gimnazjum nr 2 w Gubinie.
6) „Szkołą Podstawowa” – należy  przez to rozumieć  Szkołę Podstawową nr 5
7) UOS - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 wrzenia 1991r. o systemie oświaty.
8) Nauczycielach- należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Gubinie
9) uczniach –należy przez to rozumieć uczniów  ZSO w Gubinie
10) Dyrektorze liceum- należy przez to rozumieć Dyrektora ZSO w Gubinie
11) statucie- należy przez to rozumieć Statut ZSO w Gubinie
12) oddziałach sportowych – należy przez to rozumieć oddział gimnazjalny, w którym jest prowadzone nauczanie wychowania fizycznego w wymiarze 10 godzin, z  którego 6 godzin realizowanych jest na zajęciach popołudniowych
13) oddziałach mundurowych- należy przez to rozumieć oddziały licealne realizujące dodatkowe godziny edukacji pro obronnej na zajęciach weekendowych i obozach organizacyjnych w okresie roku szkolnego i ferii;
14) rodzicach- należy przez to  rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby ( podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
15) podstawie programowej kształcenia ogólnego- należy rozumieć obowiązkowe zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego, oraz zadania wychowawcze szkoły, uwzględniane odpowiednio w programach nauczania oraz umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych;
16) programie nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego- należy przez to  rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania lub kształcenia oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub opis sposobu realizacji celów kształcenia oraz treści nauczania zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa kształcenia ogólnego, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
17) podręczniku- należy przez to rozumieć podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego
18) zajęciach edukacyjnych- należy przez to rozumieć obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia religii lub etyki
19) materiale edukacyjnym- należy przez to rozumieć materiał zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania, mający postać papierową lub elektroniczną;
20) materiale ćwiczeniowym- należy przez to rozumieć materiał przeznaczony dla uczniów służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności;
 
§ 3. Siedzibą szkoły jest  budynek  w  Gubinie przy  ul. Piastowskiej  26.
§ 4. Organem prowadzącym jest Gmina Gubin o statusie miejskim.
§ 4.1. Szkoła jest gminną jednostką budżetową utworzoną  Uchwałą Rady Miejskiej w Gubinie.
§ 5. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą pełni Lubuski  Kurator Oświaty.
 
 
 
 
 
ROZDZIAŁ 2.
Cele i zadania szkoły.
 
§ 6. Szkoła realizuje cele i zadania określone w UOS oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez programowe zajęcia lekcyjne, koła zainteresowań, indywidualne nauczanie, indywidualny program lub tok nauki, pracę biblioteki szkolnej i działalność turystyczno-krajoznawczą,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia poprzez współpracę z uczelniami, prowadzenie preorientacji zawodowej w ramach zajęć wychowawczych, systematyczny kontakt z rodzicami,
3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w UOS, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów oraz zapewnia pomoc psychologiczno - pedagogiczną, współpracując z rodzicami, szkołami w kraju i za granicą, uczelniami, instytucjami kulturalno-oświatowymi , poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Szkoły, zgodnie z zasadami   
 bezpieczeństwa i ochrony zdrowia poprzez działalność pedagoga szkolnego, zespołu wychowawców, współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi,
5) uznaje prawo rodziców i młodzieży do wychowania zgodnie z wyznawanym światopoglądem;
6) organizuje lekcje religii i etyki zgodnie z UOS;
7) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz
 ukończenia Szkoły w skróconym terminie zgodnie z odrębnymi przepisami,
8) pełni funkcję  opiekuńczą nad uczniami przebywającymi w Szkole podczas zajęć obowiązkowych i  
 nadobowiązkowych oraz wycieczek szkolnych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,
9) dba o prawidłowy rozwój fizyczny ucznia, organizując dodatkowe zajęcia rekreacyjno-sportowe lub umożliwia udział w spartakiadach, zawodach i konkursach o charakterze sportowym,
 10) w trakcie przerw nauczyciele pełnią dyżury, miejsce pełnienia dyżurów określa odrębny grafik dostosowany do planu lekcji, a zasady pełnienia dyżurów określa regulamin dyżurów.
§6.1. Szkoła:
  1. realizuje zasady zawarte w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka, przestrzega praw ucznia oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach poprzez:
  1. spotkania z psychologiem, pedagogiem, doradcą zawodowym;
  2. spotkania z zaproszonymi gośćmi;
  3. rozmowy z wychowawcą;
  4. zajęcia dydaktyczne;
  5. stronę internetową lub tablice informacyjne.
  1. upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród młodzieży oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów środowiska. Kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywuje do działań na rzeczy ochrony środowiska, rozwija zainteresowania ekologią;
  2. upowszechnia wśród uczniów wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtuje postawy sprzyjające jego wdrażania w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
  3. upowszechnia wśród uczniów wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
  4. podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.
  5. wzmacnia poczucie tożsamości narodowej, przywiązanie do historii i tradycji narodowych, przygotowuje i zachęca do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego;
  6. umożliwia poznawanie dziedzictwa kultury narodowej w perspektywie kultury europejskiej i światowej. Zapewnia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez ceremoniał szkolny, istniejący system nauczania, a także:
  1. organizowanie uroczystości szkolnych,
  2. nawiązywanie kontaktów z interesującymi przedstawicielami regionu,
  3. aktywne poznawanie historii Gubina i Ziemi Lubuskiej.
  1. kształtuje postawy prozdrowotne uczniów, w tym wdraża ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, ponadto ugruntowuje wiedzę z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, stosowania profilaktyki.
  2. kształtuje poczucie odpowiedzialności za własne czyny i słowa;
  3. wychowuje młodzież do wartości w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka;
  4. kształtuje postawy prospołeczne uczniów, w tym poprzez stworzenie im możliwości udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjające aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
  5. kształtuje u uczniów postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
  6. upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z wykorzystaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych;
  7. przygotowuje uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci; 
  8. posiada i realizuje program wychowawczo-profilaktyczny.
§6.2.1. Szkoła:
  1. umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez:
  1. zajęcia pozalekcyjne, kółka przedmiotowe i zainteresowań, zajęcia sportowe, weekendowe i tygodniowe ćwiczenia klas mundurowych,
  2. udział w konkursach międzyszkolnych i ogólnoszkolnych,
  3. wdrażanie do samokształcenia,
  1. umożliwia realizowanie indywidualnego programu lub toku nauki zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
  2. szczególną opieką otacza uczniów zdolnych poprzez::
  1. umożliwianie uczniom wybitnie zdolnym realizacji indywidualnego programu lub toku nauki zgodnie z odrębnymi przepisami,
  2. organizowanie zajęć wspierających przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad,
  3. organizację wewnętrznych konkursów wiedzy dla uczniów,
  4. stosowanie motywacyjnego systemu nagradzania uczniów osiągających wybitne sukcesy,
  1. współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec szkoły, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań,
  2. systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów i wyciąga wnioski z realizacji własnych celów i zadań.
§6.2.2.Statutowe cele i zadania realizuje Dyrektor Szkoły, nauczyciele wraz z uczniami podczas działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej, we współpracy z rodzicami, organizacjami i instytucjami społecznymi, gospodarczymi i kulturalnymi miasta i regionu.
§6.3.1. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez pracę pedagoga, psychologa, doradcy zawodowego, wychowawcy oddziałowego, nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne, rodziców oraz współpracę z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi,
  1. Pedagog szkolny i doradca zawodowy ściśle współpracują z nauczycielami, wychowawcami i rodzicami uczniów zaburzeniami rozwoju, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku,
  2. Pedagog szkolny oraz wychowawca danego oddziału otaczają szczególną opieką uczniów, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała lub doraźna pomoc materialna,
§6.3.2.Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie, udziela się pomocy w formie:
  1. organizowania w miarę możliwości zajęć wyrównujących braki w wiadomościach i umiejętnościach,
  2. podejmowania działań mających na celu ograniczenie lub likwidowanie zaburzeń rozwojowych,
  3. opieki nad uczniem niepełnosprawnym i przewlekle chorym,
  4. poradnictwa w rozwiązywaniu konfliktów w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych i środowiskowych,
  5. organizowania opieki materialnej w formie bezpłatnych obiadów w porozumieniu z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§6.3.3.W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
  1. zajęć rozwijających uzdolnienia,
  2.  zajęć rozwijających umiejętność uczenia się,
  3. zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, 
  4. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
  5. zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
  6. zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
  7. warsztatów,
  8. porad i konsultacji.
§6.3.4.Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielna uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły i placówki oraz środowisku społecznym.
§6.3.5.Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Szkole wynika w szczególności:
  1. z niepełnosprawności,
  2. z niedostosowania społecznego,
  3.  z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  4. z zaburzeń zachowania lub emocji ,
  5. ze szczególnych uzdolnień,
  6. ze specyficznych trudności w uczeniu się,
  7. z deficytów kompetencji  i zaburzeń sprawności językowych,
  8. z choroby przewlekłej,
  9. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
  10. z niepowodzeń edukacyjnych,
  11. z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
  12. z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
§6.3.6.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
§6.3.7.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
§6.3.8.Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor Szkoły, wyznaczając nauczyciela koordynującego działania w tym zakresie i prowadząc nad nimi nadzór.
§6.3.9.Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole udzielają uczniom wszyscy nauczyciele oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, doradca zawodowy i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”,
§6.3.10.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z :
  1. rodzicami uczniów,
  2. poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”,
  3. placówkami doskonalenia nauczycieli,
  4. innymi szkołami lub placówkami,
  5. organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§6.3.11.Dyrektor Szkoły uzgadnia z podmiotami wskazanymi w §6.3.10 warunki współpracy, o której mowa w         §6.3.10.
§6.3.12.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole jest udzielana z inicjatywy:
  1. ucznia,
  2. rodziców ucznia,
  3. dyrektora Szkoły lub wicedyrektora Szkoły,
  4. nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
  5. higienistki szkolnej,
  6. poradni psychologiczno-pedegogicznej,
  7. pracownika socjalnego,
  8. asystenta rodziny,
  9. kuratora,
  10. organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§6.3.13.W Szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń, prowadzonych przez nauczycieli i specjalistów.
§6.3.14.Dyrektor Szkoły organizuje wspomaganie w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§6.3.15.Nauczyciele oraz specjaliści rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
§6.3.16.Nauczyciele oraz specjaliści prowadzą obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
  1. trudności w uczeniu się,
  2. szczególnych uzdolnień,
  3. doradztwo zawodowe.
§6.3.17.W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udziela uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informuje o tym wychowawcę danego oddziału.
§6.3.18.Wychowawca oddziału informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzą taką potrzebę oraz we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
§6.3.19.Dyrektor Szkoły może wyznaczyć inną niż wymieniona w §6.3.18 osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniom w szkole.
§6.3.20.W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę oddziału, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w §6.3.3 . Dyrektor Szkoły ustala formy udzielenia tej pomocy, okres udzielenia oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Przy ustalaniu wymiaru poszczególnych form udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w §6.3.21.
§6.3.21.Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o których mowa w §6.3.3, ustala Dyrektor Szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym określono w arkuszu organizacyjnym.
§6.3.22.Wychowawca oddziału lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w §6.3.12.
§6.3.23.W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną specjaliści udzielają uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.
§6.3.24.Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
§6.3.25.W przypadku, gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wychowawca oddziału, planując udzielenie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
§6.3.26.W przypadku, gdy z wniosków, o których mowa w §6.3.25, wynika, że mimo udzielanej  uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w Szkole, Dyrektor Szkoły , za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. Wniosek zawiera informacje określone w odrębnych przepisach.
§6.3.27.O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, Dyrektor Szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia za pośrednictwem wychowawcy lub pedagoga szkolnego.
§6.3.28.Przepisy §6.3.17 - §6.3.27 stosuje się odpowiednio do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym że przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się także zalecenia zawarte w orzeczeniu lub opinii.
§6.3.29.Szkoła współdziała z rodzicami ucznia w zakresie nauczania, informowania, wychowania i profilaktyki, w szczególności:
  1. umożliwia rodzicom kontakt z nauczycielami w czasie konsultacji, zebrań i dyżurów,
  2. organizuje spotkania rodziców z przedstawicielami poradni psychologiczno-pedagogicznych lub specjalistycznych, policji i pracownikami służby zdrowia.
 
 
§6.4.1.Podczas obowiązkowych  zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych i zajęć pozalekcyjnych opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia. Obowiązkiem jego jest sprawdzenie obecności i odnotowanie obecności albo nieobecności w dzienniku lekcyjnym zarówno w jego papierowej, jak i elektronicznej formie lub w dzienniku zajęć - w przypadku zajęć pozalekcyjnych.
§6.4.2.Nauczyciele prowadzący zajęcia obowiązkowe, dodatkowe, pozalekcyjne i pozaszkolne są zobowiązani       do:
  1. przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas tych zajęć,
  2. systematycznego kontrolowania pod względem bhp miejsca, w którym prowadzone są zajęcia,
  3. samodzielnego usuwania dostrzeżonego zagrożenia lub niezwłocznego zgłaszania o zagrożeniu dyrektorowi lub wicedyrektorowi szkoły,
  4. kontroli obecności uczniów na każdych zajęciach i niezwłocznego reagowania na nagłą, niespodziewaną nieobecność ucznia poprzez poinformowanie o tym fakcie wychowawcy oddziału, a za jego pośrednictwem rodziców ucznia,
  5. wprowadzania uczniów do sal i pracowni oraz przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach.
§6.4.3.W czasie wycieczek szkolnych oraz obozów opiekę nad uczniami sprawuje kierownik wycieczki i opiekunowie zgodnie z postanowieniami zawartymi w regulaminie organizacji wycieczek szkolnych. Uczeń niepełnoletni, posiadający pisemną zgodę rodziców, może samodzielnie przybyć na miejsce zbiórki i samodzielnie wrócić do domu, po zakończeniu wycieczki.
§6.4.4.W czasie wszystkich imprez organizowanych przez Szkołę opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele wyznaczeni przez Dyrektora Szkoły.
§6.4.5.Przed zajęciami lekcyjnymi, w czasie przerw międzylekcyjnych i jednej przerwy po zakończeniu lekcji opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele zgodnie z regulaminem pełnienia dyżurów, według sporządzonego przez wicedyrektora Szkoły  harmonogramu dyżurów.
§6.4.6.Zakres obowiązków nauczyciela podczas dyżuru:
  1. punktualne rozpoczynanie dyżuru w wyznaczonym miejscu zgodnie z planem dyżurów nauczycielskich; dyżur zaczyna się o godz. 745, a następnie równo z dzwonkiem na przerwę , jeżeli nauczyciel prowadzi lekcję na godzinie poprzedzającej dyżur, powinien ją zakończyć równo z  dzwonkiem i natychmiast udać się na miejsce dyżurowania,
  2. dbałość  o bezpieczeństwo młodzieży poprzez kontrolę realizacji przez uczniów właściwego zachowania w czasie przerw,
  3. nadzór nad toaletami na poszczególnych piętrach i ich wykorzystywaniem przez uczniów jedynie do właściwych celów.
  4. informowanie wychowawcy danego oddziału o stwierdzonym niewłaściwym zachowaniu się ucznia w czasie przerw,
  5. aktywne reagowanie na wszelkie przejawy agresji i zagrożeń zdrowia, życia i bezpieczeństwa uczniów i pracowników szkoły, przeciwdziałanie im oraz informowanie o takich sytuacjach Dyrektora Szkoły,
  6. dbanie o mienie szkoły, wszelkie przejawy dewastacji mienia należy po zakończeniu dyżuru zgłosić Dyrektorowi lub wicedyrektorowi, w miarę możliwości należy ustalić winnego powstałej szkody,
  7. czynne i aktywne pełnienie dyżuru i nie zajmowanie się w tym czasie sprawami postronnymi,
  8. eliminacja wszystkich sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu uczniów,
  9. dbanie o porządek w miejscu pełnienia dyżuru,
  10. wydawanie zakazów i egzekwowanie ich wykonania od uczniów, a w szczególności:
  1. zakazu biegania w budynku szkoły;
  2. zakazu samowolnego opuszczania budynku szkolnego;
  3. zakazu gier i zabaw zagrażających zdrowiu i życiu uczniów;
  4. zakazu zachowań niepożądanych z punktu widzenia wychowawczego;
  5. zakazu przebywania uczniów w klasie bez wyraźnej potrzeby i opieki innego nauczyciela;
  6. zakazu siedzenia na parapetach i wychylania się przez okno.
  1. niedopuszczanie do przebywania osób niepowołanych w budynku szkoły podczas przerwy i każdorazowe informowanie o tym fakcie Dyrektora Szkoły lub pełniącego dyżur wicedyrektora,
  2. nieopuszczanie miejsca dyżuru bez ustalenia zastępstwa i poinformowania o tym fakcie dyrektora lub wicedyrektora Szkoły
  3. opuszczanie miejsca dyżuru wraz z dzwonkiem na lekcję, po uprzednim sprawdzeniu stanu rejonu dyżuru,
§6.4.7.Przewidywaną nieobecność na dyżurze z powodu wycieczki, wyjścia do kina, szkolenia poza szkołą, itp. nauczyciel zgłasza wicedyrektorowi szkoły nie później niż dwa dni przed planowanym terminem.
§6.4.8.Nauczyciel jest  zobowiązany do pełnienia dodatkowego dyżuru w zastępstwie nieobecnego nauczyciela- zgodnie ze wskazaniami wicedyrektora szkoły.
§6.4.9.Bieżącą kontrolę nad pełnieniem dyżurów prowadzi wicedyrektor.
§6.4.10.W szkole obowiązują następujące zasady postępowania w razie wypadku ucznia:
  1. nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik szkoły, który zauważył lub dowiedział się o wypadku ucznia jest zobowiązany udzielić  pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi i zawiadomić higienistkę szkolną, Dyrektora Szkoły i pracownika służby bhp,
  2. w przypadkach niewymagających natychmiastowej pomocy pogotowia ratunkowego wychowawca klasy ( Dyrektor Szkoły , higienistka szkolna) powiadamia o wypadku rodziców ucznia i wspólnie z nimi ustala dalszy tok postępowania,
  3. w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia ucznia higienistka szkolna ( Dyrektor lub wicedyrektor szkoły, wychowawca lub inny pracownik szkoły) niezwłocznie wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców.
§6.4.11.Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń sportowych, w tym z sali gimnastycznej, siłowni oraz pracowni: biologicznej, chemicznej, fizycznej lub komputerowej, określają regulaminy korzystania z tych obiektów lub pracowni, umieszczone są w widocznych miejscach oraz udostępnione przez nauczycieli.
§6.4.12.Nauczyciele są zobowiązani do zapoznania uczniów z zasadami bezpieczeństwa przed każdymi zajęciami, podczas których istnieje możliwość powstania zagrożeń dla życia lub zdrowia uczniów- w szczególności dotyczy to zajęć sportowych i wyjść klasowych poza teren szkoły- oraz przed feriami zimowymi i wakacjami.
§6.4.13.Każdy zauważony przypadek zachowania ucznia, który stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia, rozpatrywany jest przez nauczycieli zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.
§6.4.14.Mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony uczniów przed przemocą, kradzieżami, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej, decyzję o wpuszczeniu do budynku szkoły osób niebędących uczniami lub pracownikami Szkoły, podejmuje nauczyciel dyżurny lub Dyrektor , po ich wylegitymowaniu na podstawie dokumentu ze zdjęciem i określeniem celu wizyty.
§6.4.15.Szkoła podejmuje działania związane z zabezpieczeniem uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności poprzez zainstalowanie i aktualizowanie oprogramowania zabezpieczającego.
§6.4.16.Obiekt budynku i teren szkoły objęty jest nadzorem kamer celem zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki. Zasady przechowywania nagrań i ich udostępnianie zawarte są w § 33.4.
 
 
 
ROZDZIAŁ 3.
Organy Szkoły.
 
§ 7. Organami Szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd  Szkolny;
§8. Dyrektora Szkoły powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta Gubina.
§ 8.1. Dyrektor Szkoły w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły oraz  reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez  aktywne działania prozdrowotne i odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia, współpracuje z higienistką szkolną, sprawującą profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami, udostępnia imię, nazwisko, PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej  kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły ,zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły oraz sprawuje kontrolę zarządczą;
6) powołuje wicedyrektora  po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego  i Rady Pedagogicznej oraz określa jego kompetencje;
7) odpowiada za mienie Szkoły,
8) wstrzymuje wykonanie uchwał  Rady Pedagogicznej, które są niezgodne z przepisami prawa (informuje o tym odpowiedni organ i Lubuskiego Kuratora Oświaty);
  1. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły, powołuje i odwołuje wicedyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego;
  2.  przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Szkoły,
  3. występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
  4. w sprawach pracowniczych dyrektor zasięga opinii związków zawodowych,
  5. Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną,  Radą  Rodziców
 i Samorządem Szkolnym;
  1.  Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych, m.in. odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów zewnętrznych w szkole;
  2. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniów  i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych w szkole.
  3.  stwarza warunki do działania w Szkole : wolontariatu, stowarzyszeń, organizacji, w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
  4. decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej o dopuszczeniu do użytku szkolnego zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania i podręczników;
  5. w drodze decyzji administracyjnej może skreślić ucznia z listy uczniów liceum w przypadkach określonych w statucie, skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
§9.Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych działań kształcenia, wychowania i opieki.
§9.1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą : dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
§9.2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
§9.3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
§ 9.4. 1.Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
  1. zatwierdzenie planu pracy szkoły  lub placówki,
  2. podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów, a także tych którzy nie zdali egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
  3. podejmowanie uchwał w sprawie  eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,
  4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
  5. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
  6. ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
  7. przygotowanie projektu statutu lub jego zmian.
  8. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy w Szkole i tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
    2. projekty planów finansowych Szkoły;
    3. wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    4. propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych i opiekuńczych.
    5. propozycje Dyrektora Szkoły w sprawie dopuszczenia programu nauczania i podręczników do użytku szkolnego,
    6. program wychowawczo-profilaktyczny,
    7. przyznanie uczniowi indywidualnego programu lub toku nauki.
§9.5. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
§ 10. Skreślony na mocy uchwały Rady Szkoły z dnia 7 listopada 2017 nr 4.2017.
§ 11. W szkole działa  Rada Rodziców. Jej kompetencje określa uos.
§ 11.1.Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców uczniów Szkoły. Zasady tworzenia i funkcjonowania  Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów Szkoły, tworzy regulamin.
§ 11.2. Rada Rodziców we współdziałaniu z  Radą Pedagogiczną udziela niezbędnej pomocy Dyrektorowi Szkoły w rozwiązywaniu najistotniejszych problemów  wychowawczych, opiekuńczych i materialnych Szkoły.
§ 11.3. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
§ 11.4. Kompetencje  stanowiące Rady Rodziców:
1) uchwalenie w porozumieniu z Radą Rodziców programu wychowawczo-profilaktycznego,
2) uchwalenie regulaminu swojej działalności .
§ 11.5. Kompetencje opiniodawcze Rady Rodziców
1) delegowanie 2. przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Szkoły,
2) możliwość występowania do Dyrektora Szkoły i innych organów Szkoły, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły,
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
4) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły ,
5) opiniowanie podjęcia działalności w szkole stowarzyszeń lub innych organizacji,
6) wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
7) zgoda ( na wniosek innych organów szkoły) na wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
8) uzgodnienie wzory jednolitego stroju do noszenia przez uczniów na terenie Szkoły,
9) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
10) opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,
11) opiniowanie propozycji dyrektora Szkoły jednej godziny lekcyjnej tygodniowo obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez uczniów,
12) wybór przedstawiciela rodziców wchodzącego w skład zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
13) opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
14) zaopiniowanie ustalenia w liceum ogólnokształcącym przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów, z tym że co najmniej jednym z tych przedmiotów powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka,
15) opiniowanie nadania imienia szkole jego zmiany,
16) zaopiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
17)) zaopiniowanie zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących w danym oddziale w kolejnych klasach przez co najmniej trzy lata szkolne,
18) opiniowanie materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych   oddziałach w danym roku szkolnym.
§ 11.6. W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców podejmuje działalność organizacyjną mającą na celu gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców.
§ 11.7. Kadencję Rady Rodziców określa regulamin Rady.
§ 11.8. Jeżeli Rada Rodziców w terminie30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego odpowiedni program ustala Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program  obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców.
§ 11.9. Rada Rodziców prowadzi działalność na podstawie planu pracy, może współpracować z Radami Rodziców w innych szkołach ustalając zasady i  formy współpracy.
§12. W Szkole działa Samorząd  Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie.
§ 12.1.  Kompetencje Samorządu Szkolnego określa ustawa o systemie oświaty.
§ 12.2. Organem zarządzającym Samorządem Szkolnym jest Rada Samorządu .
§ 12.3. Wybory do Rady Samorządu są powszechne.
§ 12.4. Uczniowie powołani do Rady Samorządu Szkolnego decydują o podziale funkcji w Radzie.
§ 12.5. Rada Pedagogiczna, na wniosek uczniów, przydziela spośród swojego grona nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna   Samorządu Szkolnego.
§ 12.6.Obowiązki Rady Samorządu Szkolnego określa  regulamin Samorządu Uczniowskiego , nie może on być sprzeczny ze statutem Szkoły.
§12.7. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły , w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
  1. prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
  2. prawo jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
  3. prawo organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji miedzy wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań;
  4. prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
  5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły;
  6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
§12.8.Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
§ 13. Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Szkolny współdziałają ze sobą  poprzez:
1) stałą i bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach;
2) działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji stanowiących;
3) rozwiązywanie wszelkich sporów wewnątrz Szkoły na wspólnych posiedzeniach.
§13.1. Sposoby rozwiązywania sporów:
  1. Spory między organami liceum rozstrzyga Dyrektor Szkoły, z wyjątkiem przypadków, w których Dyrektor jest stroną sporu.
  2. Przewodniczący każdego organu Szkoły może odwołać się od stanowiska Dyrektora Szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego Szkołę.
  3. Jeżeli stroną jest Dyrektor Szkoły, spór rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący, w zależności od charakteru sporu.
§ 14. Szkoła zapewnia prawo rodziców do:
1) znajomości  zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i Szkole;
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, warunków  i kryteriów oceniania zachowania, warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania,
3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania i przyczyn
ewentualnych trudności w nauce, porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci,
4) wyrażania i przekazywania Lubuskiemu Kuratorowi Oświaty i Burmistrzowi Miasta opinii na temat pracy Szkoły,
5) bezpłatnego dostępu do gromadzonych przez szkołę informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki dydaktycznej ich dzieci bez względu na postać i sposób przekazywania informacji.
§15.Rodzice i nauczyciele współpracują ze Szkołą w sprawach wychowania, kształcenia i profilaktyki dzieci.
§ 15.1. Współpraca nauczycieli z rodzicami odbywa się w ramach:
     1) indywidualnych spotkań wychowawców klas i pedagoga szkolnego z rodzicami;
     2) spotkań rodziców poszczególnych zespołów klasowych (tzw. wywiadówek);
     3) ogólnych spotkań Dyrekcji Szkoły i nauczycieli  w celu przedstawienia planów pracy Szkoły,  wymiany informacji ogólnych, dyskusji na tematy funkcjonowania Szkoły i spraw wychowawczych.
§ 15.2.Szkoła oczekuje od rodziców  rzetelnej informacji o stanie zdrowia ucznia,  jego warunkach domowych i trudnościach wychowawczych oraz udziału w ustalaniu zasad postępowania z uczniem. W szczególności oczekuje się od rodziców:
1) pomocy w rozwiązywaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych,
2) współdziałania w organizacji uroczystości szkolnych, wycieczek, zajęć pozalekcyjnych,
3) pomocy w rozwiązywaniu trudności finansowych Szkoły,
4) uczestnictwa w zebraniach lub pozostawaniu w kontakcie z wychowawcą w innej formie.
 
ROZDZIAŁ 4.
Organizacja Szkoły.
 
§ 16. Formy działalności dydaktyczno - wychowawczej Szkoły.
§ 16. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
2) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych.
4) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programu nauczania.
§ 16. 2. Szkoła może prowadzić też inne niż wymienione w ust. 1. zajęcia edukacyjne za zgodą organu prowadzącego i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 16. 3. Zajęcia wymienione w ust.1. pkt. 2 i 4 mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy.
§ 17. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych (przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich) określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 18. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Szkoły opracowany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych, na podstawie planów nauczania oraz planu finansowego Szkoły. Arkusz organizacyjny Szkoły zatwierdza  organ prowadzący po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§18.1. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
1) liczbę oddziałów;
2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach ;
3) dla poszczególnych oddziałów:
  a) tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach,
  b) tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury, nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa,
c) tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
d) wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
e) wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
f) tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora Szkoły;
4) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
5) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
6) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
7) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć  z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa i innych nauczycieli;
8) liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej, świetlicy, pedagoga.
§ 18.2. W przypadku wprowadzenia do dnia 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły aneks zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 18.3.W przypadku wprowadzenia po 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły organ prowadzący Szkołę zatwierdza te zmiany w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania. 
§ 19. W Szkole obowiązkowe zajęcia edukacyjne są organizowane w oddziałach , w grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej lub grupie międzyszkolnej.
§19.1. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
§19.2. Zajęcia edukacyjne mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych .
§19.3. Naukę religii lub etyki organizuje się na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów, po osiągnięciu pełnoletniości i pobieraniu nauki religii lub etyki decydują uczniowie.
§19.4. Uczniom danego oddziału Szkoły organizuje zajęcia z wychowania do życia w rodzinie w wymiarze 14 godzin w każdej klasie, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy chłopców i dziewcząt.
§19.5. Zajęcia z wychowania do życia w rodzinie mogą być prowadzone w oddziale lub w grupie międzyoddziałowej.
1)  udział ucznia w zajęciach, o których mowa w §19.5, nie jest obowiązkowy:
   a) uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą Dyrektorowi Szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach,
  b) uczeń pełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli zgłosi Dyrektorowi Szkoły w formie pisemnej rezygnację ze swojego udziału w zajęciach.
2) Zajęcia z wychowania do życia w rodzinie nie podlegają ocenie i nie wpływają na promocję ucznia do klasy programowo wyżej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
§19.6. Na wniosek lub za zgoda rodziców albo pełnoletniego ucznia Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela- opiekuna. Odmowa udzielania zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej.
§19.7. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.
 
§ 20. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 21.1. Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w systemie klasowo-lekcyjnym.
§ 21.2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§ 21.3. Corocznie dokonuje się podziału oddziałów na grupy, zgodnie z zarządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z uwagi na bezpieczeństwo i wymagania specjalnych warunków na niektórych przedmiotach.
§ 21.4 – skreślony
§21.5. Obowiązkowe, dodatkowe lub uzupełniające zajęcia edukacyjne mogą być prowadzone poza systemem oddziałowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek, wyjazdów i obozów:
1) zajęcia, o których mowa wyżej, są organizowane w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych,
2) liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć dodatkowych finansowych z budżetu Szkoły nie może być niższa niż 12 uczniów.
§ 21.6. Dyrektor Szkoły, w porozumieniu Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może zorganizować dodatkowe lub uzupełniające zajęcia edukacyjne dla uczniów uwzględniające ich zainteresowania i potrzeby rozwojowe oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe. Zajęcia dodatkowe mogą być organizowane z przedmiotów posiadających podstawę programową lub w oparciu o program autorski . Zajęcia dodatkowe mogą być organizowane w oddziałach, zespołach międzyoddziałowych lub w formie zajęć pozalekcyjnych. 
§ 22. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub - za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą. 
§22.1. Sposób organizacji i realizacji zadań z zakresu wolontariatu w Szkole.
  1. Wolontariat oznacza działanie, którego celem jest dobro innych osób lub instytucji, wykonywane z własnej woli i bez wynagrodzenia oraz skierowane do ludzi  spoza kręgu przyjaciół, rodziny lub koleżeństwa.
  2. Wolontariat jest elementem programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły.
  3. Wolontariusz to osoba pracująca na zasadzie wolontariatu.
  4. Działania w ramach wolontariatu podejmowane są poza czasem przeznaczonym na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
  5. Działania podejmowane w ramach wolontariatu Szkoły wynikają z następujących czynników:
a) zapotrzebowania na wsparcie wolontaryjne w społeczności lokalnej, w której znajduje się Szkoła,
b) możliwości realizacji wolontariatu, zależnej od poziomu kompetencji i wieku uczniów podejmujących działalność wolontaryjną.
 §22.2.W Szkole działa Szkolne Koło Wolontariatu, które zrzesza uczniów, nie wykluczając tych, którzy równocześnie należą do innych organizacji, stowarzyszeń.
§22.3.Szkolne Koło Wolontariatu może podejmować wolontariat:
   1) stały, poprzez systematycznie oferowane wsparcie i wykonywanie pracy, w sposób zaplanowany i cyklicznie zorganizowany w czasie, lub
   2) akcyjny, wyrażający się w jednorazowym wspieraniu określonej akcji, organizacji zbiórek, pomocy w organizowaniu wydarzeń dla różnych grup osób potrzebujących.
§22.4. Opiekę nad Szkolnym Wolontariatem sprawuje wyznaczony przez Dyrektora szkoły nauczyciel, wspierający podejmowane przez wolontariuszy działania i czuwający nad tym, by działalność Koła Wolontariusza była zgodna ze Statutem Szkoły
§22.5. Miejscem działania organizacji Szkolnego Koła Wolontariatu jest siedziba Szkoły.
§22.6. Członkiem Szkolnego Koła Wolontariatu może by ć każdy uczeń, który włączył się w jego pracę i wyraża chęć pełnego w nim uczestnictwa, głównie przez wypełnienie obowiązków wynikających z regulaminu Koła. 
§22.7. Działalność Szkolnego Koła Wolontariatu opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
§22.8. W działalność Szkolnego Koła Wolontariatu mogą włączyć się (w razie potrzeby) członkowie niezrzeszeni.
§22.9. Prawa wolontariusza:
    1) zgłaszanie własnych propozycji, inicjatyw,
    2) podejmowanie pracy w wymiarze nieutrudniającym nauki w szkole, pracy w domu i odpoczynku,
3) wsparcia ze strony opiekuna Szkolnego Koła Wolontariatu oraz członków szkolnego wolontariatu,
4) otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonywanej pracy jeżeli systematycznie brał  udział w spotkaniach i zebraniach Koła oraz aktywnie uczestniczył w pracy wolontariatu,
5) rezygnacja z pracy na rzecz wolontariatu po uprzedzeniu opiekuna Szkolnego Koła Wolontariatu.
§22.10. Obowiązki wolontariusza:
1) dążenie do urzeczywistnienia w sobie ducha wolontariusza, który niesie pomoc zawsze tam, gdzie  sytuacja tego wymaga,
2) wykonywanie pracy na rzecz Szkolnego Koła Wolontariatu i prac podejmowanych przez Koło,
3) uczestniczenie w spotkaniach i zebraniach Szkolnego Koła Wolontariatu,
4) troszczenie się o rozwój Koła,
5) uczestnictwo w co najmniej 70% akcji organizowanych przez Szkolne Koło Wolontariatu, w przypadku ubiegania się o otrzymanie pisemnego zaświadczenia o wykonywanej pracy.
§22.11.Uczniowie poniżej osiemnastego roku życia, przed podjęciem działalności wolontaryjnej przedstawiają opiekunowi Koła pisemną zgodę rodziców na uczestnictwo w tej działalności.
§22.12. Szkolne Koło Wolontariatu prowadzi działalność informacyjną za pośrednictwem:
1) okazjonalnych plakatów,
2) gabloty wolontariatu,
3) informacji zamieszczanych na stronie internetowej Szkoły,
4) sporządzania sprawozdania z działalności Koła, przedstawionego na zakończenie każdego roku szkolnego Radzie Pedagogicznej za pośrednictwem opiekuna wolontariatu.
§22.13. Do zadań nauczyciela pełniącego funkcję szkolnego opiekuna wolontariatu należy:
1) organizowanie spotkań, rekrutacji, szkoleń dla wolontariuszy,
2) wspieranie uczniów w trudnych sytuacjach i w razie niepowodzeń,
3) motywowanie uczniów do działania i monitorowanie ich pracy,
4) reprezentowanie szkolnego wolontariatu w szkole i instytucjach zewnętrznych,
5) wspieranie i budowanie współpracy w zespole wolontariuszy,
6) przekazywanie informacji zwrotnych o jakości pracy i osiągnięciach,
7) ewaluacja prowadzonych działań, w tym sprawdzenie : czy zakładany cel jest realizowany, czy treść i rodzaj zadań są dostosowane do uczniów, czy dzięki wolontariatowi są odnoszone korzyści wychowawcze i profilaktyczne.
§ 23.1. Dla realizacji celów statutowych Szkoła udostępnia nast

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Gubin
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Regina Midzio-Kaczmarek
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2004-02-03
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Regina Midzio-Kaczmarek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2004-02-03 10:09:30
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2004-02-03 10:39:00
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2019-10-16 10:54:55
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4459 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »