ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Podział nieruchomościDrukuj informacjęSprawa: Podział nieruchomości

Szczegóły informacji

Podział nieruchomości

Wydział: Wydział Nieruchomości i Współpracy Zagranicznej

Ogłoszono dnia: 0000-00-00 00:00:00

Termin załatwienia

Do 30 dni (przy wnioskach kompletnych nie wymagających dodatkowych uzupełnień), w sprawach trudnych do 2 m-cy

Osoba kontaktowa

Małgorzta Kuchta, pok. 104

Miejsce załatwienia

Urząd Miejski w Gubinie, ul. Piastowska 24, pok. 104

Telefon kontaktowy

068 455-81-33

Adres e-mail

gb@gubin.pl

Sposób załatwienia

Podział nieruchomości polega na stworzeniu nowej konfiguracji działek w dotychczasowych granicach nieruchomości, bez zmiany właściciela.
Skutkiem dokonania podziału nieruchomości (nie dotyczy podziałów zrealizowanych niezależnie od ustaleń planu miejscowego) jest wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej.
Opłata adiacencka - zgodnie z art. 4 pkt 11 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami przez opłatę adiacencką należy rozumieć opłatę ustaloną w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym jej podziałem. Ustalona stawka procentowa opłaty adiacenckiej dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości z obszaru miasta Gliwice, wynosi 30% różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed podziałem a wartością, jaką nieruchomość ma po podziale (art. 98 a Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Uchwała nr XX/261/2008 Rady Miejskiej w Gubinie z dnia 26 czerwca 2008 r.).

Podziału nieruchomości można dokonać w postępowaniu:
  • dwuetapowym - jeżeli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego, a w przypadku braku planu, jeżeli nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi albo jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art.93 i art.94 ustawy o gospodarce nieruchomościami),
    - I etap – postanowienie o możliwości podziału,
    - II etap – decyzja zatwierdzająca podział.
     
  • jednoetapowym - niezależnie od ustaleń planu (art.95 ustawy o gospodarce nieruchomościami),
    - decyzja zatwierdzająca podział.

Miejsce odbioru

ul.Piastowska 24

Wymagane Dokumenty

Jeżeli dokonujesz podziału dwuetapowo:
I etap:
  1. Wniosek o  zaopiniowanie wstępnego projektu podziału nieruchomości.
    Do wniosku, w celu wydania postanowienia o możliwości podziału, należy przedłożyć w oryginałach:
  • Aktualny odpis księgi wieczystej dla dzielonej nieruchomości lub oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  • Wstępny projekt podziału - ilość wymaganych egzemplarzy obejmuje:
    • po 1 egz. dla każdej ze stron postępowania, tj.: właściciela/użytkownika wieczystego,
    • 1 egz. dla organu.
  • Wypis z rejestru gruntów.
  • Mapa ewidencyjna.
  • Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku dokonywania podziału w oparciu o art. 94 ust. 1 Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (w przypadku braku planu miejscowego).
  • Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zawierające klauzulę ostateczności oraz załącznik mapowy w postaci wstępnego projektu podziału.
II etap:
  1. Wniosek o wydanie decyzji zatwierdzajacej podział nieruchomości.
    Do wniosku należy przedłożyć:
  • Mapę z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych – ilość wymaganych egzemplarzy obejmuje:
     
    • po 1 egz. dla każdej ze stron postępowania, tj.: właściciela/użytkownika wieczystego,
    • 2 egz. dla organu.
  1. Protokół przyjęcia granic nieruchomości.
Dokumenty wymienione w pkt 1 i pkt 2 powinny być sporządzone przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
 
Jeżeli dokonujesz podziału jednoetapowo:
  1. Wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości.
    Do wniosku należy przedłożyć w oryginałach:
  • Aktualny odpis księgi wieczystej dla dzielonej nieruchomości lub oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej, o którym mowa w art.116 ust.2 pkt 4 Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  • Wypis z rejestru gruntów.
  • Mapa ewidencyjna.
  • Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zawierające klauzulę ostateczności oraz załącznik mapowy w postaci mapy z projektem podziału.
  • Mapa z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych – ilość wymaganych egzemplarzy obejmuje:
    • po 1 egz. dla każdej ze stron postępowania, tj.: właściciela/użytkownika wieczystego,
    • 2 egz. dla organu,
  • Protokół przyjęcia granic nieruchomości.
Dokumenty wymienione w pkt 5 i pkt 6 powinny być sporządzone przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Czas realizacji

Do 30 dni (przy wnioskach kompletnych nie wymagających dodatkowych uzupełnień), w sprawach trudnych do 2 m-cy

Opłaty

Wniosek nie podlega opłacie skarbowej

Tryb odwoławczy

Odwołanie od decyzji w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem za pośrednictwem Burmistrza Miasta Gubina.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 21sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.                      
Ustawaz dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Miasto Gubin
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Orzechowska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
-0001-11-30
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Orzechowska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
0000-00-00 00:00:00
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Małgorzata Kuchta
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
0000-00-00 00:00:00
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Małgorzata Kuchta
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-03-29 11:00:01
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
5533 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony