Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: Podział nieruchomościDrukuj informacjęSprawa: Podział nieruchomościSzczegóły informacji
Podział nieruchomości
Wydział: Wydział Nieruchomości i Współpracy Zagranicznej
Ogłoszono dnia: 0000-00-00 00:00:00
Termin załatwienia
Do 30 dni (przy wnioskach kompletnych nie wymagających dodatkowych uzupełnień), w sprawach trudnych do 2 m-cy
Osoba kontaktowa
Małgorzta Kuchta, pok. 104
Miejsce załatwienia
Urząd Miejski w Gubinie, ul. Piastowska 24, pok. 104
Telefon kontaktowy
068 455-81-33
Adres e-mail
gb@gubin.pl
Sposób załatwienia
Podział nieruchomości polega na stworzeniu nowej konfiguracji działek w dotychczasowych granicach nieruchomości, bez zmiany właściciela.
Skutkiem dokonania podziału nieruchomości (nie dotyczy podziałów zrealizowanych niezależnie od ustaleń planu miejscowego) jest wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej.
Opłata adiacencka - zgodnie z art. 4 pkt 11 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami przez opłatę adiacencką należy rozumieć opłatę ustaloną w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym jej podziałem. Ustalona stawka procentowa opłaty adiacenckiej dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości z obszaru miasta Gliwice, wynosi 30% różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed podziałem a wartością, jaką nieruchomość ma po podziale (art. 98 a Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Uchwała nr XX/261/2008 Rady Miejskiej w Gubinie z dnia 26 czerwca 2008 r.).
Podziału nieruchomości można dokonać w postępowaniu:
Skutkiem dokonania podziału nieruchomości (nie dotyczy podziałów zrealizowanych niezależnie od ustaleń planu miejscowego) jest wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej.
Opłata adiacencka - zgodnie z art. 4 pkt 11 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami przez opłatę adiacencką należy rozumieć opłatę ustaloną w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym jej podziałem. Ustalona stawka procentowa opłaty adiacenckiej dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości z obszaru miasta Gliwice, wynosi 30% różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed podziałem a wartością, jaką nieruchomość ma po podziale (art. 98 a Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Uchwała nr XX/261/2008 Rady Miejskiej w Gubinie z dnia 26 czerwca 2008 r.).
Podziału nieruchomości można dokonać w postępowaniu:
- dwuetapowym - jeżeli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego, a w przypadku braku planu, jeżeli nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi albo jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art.93 i art.94 ustawy o gospodarce nieruchomościami),
- I etap – postanowienie o możliwości podziału,
- II etap – decyzja zatwierdzająca podział.
- jednoetapowym - niezależnie od ustaleń planu (art.95 ustawy o gospodarce nieruchomościami),
- decyzja zatwierdzająca podział.
Miejsce odbioru
ul.Piastowska 24
Wymagane Dokumenty
Jeżeli dokonujesz podziału dwuetapowo:
I etap:
- Wniosek o zaopiniowanie wstępnego projektu podziału nieruchomości.
Do wniosku, w celu wydania postanowienia o możliwości podziału, należy przedłożyć w oryginałach:
- Aktualny odpis księgi wieczystej dla dzielonej nieruchomości lub oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
- Wstępny projekt podziału - ilość wymaganych egzemplarzy obejmuje:
- po 1 egz. dla każdej ze stron postępowania, tj.: właściciela/użytkownika wieczystego,
- 1 egz. dla organu.
- Wypis z rejestru gruntów.
- Mapa ewidencyjna.
- Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku dokonywania podziału w oparciu o art. 94 ust. 1 Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (w przypadku braku planu miejscowego).
- Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zawierające klauzulę ostateczności oraz załącznik mapowy w postaci wstępnego projektu podziału.
II etap:
- Wniosek o wydanie decyzji zatwierdzajacej podział nieruchomości.
Do wniosku należy przedłożyć:
- Mapę z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych – ilość wymaganych egzemplarzy obejmuje:
- po 1 egz. dla każdej ze stron postępowania, tj.: właściciela/użytkownika wieczystego,
- 2 egz. dla organu.
- Protokół przyjęcia granic nieruchomości.
Dokumenty wymienione w pkt 1 i pkt 2 powinny być sporządzone przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Jeżeli dokonujesz podziału jednoetapowo:
- Wniosek o wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości.
Do wniosku należy przedłożyć w oryginałach:
- Aktualny odpis księgi wieczystej dla dzielonej nieruchomości lub oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej, o którym mowa w art.116 ust.2 pkt 4 Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
- Wypis z rejestru gruntów.
- Mapa ewidencyjna.
- Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zawierające klauzulę ostateczności oraz załącznik mapowy w postaci mapy z projektem podziału.
- Mapa z projektem podziału wraz z wykazem zmian gruntowych – ilość wymaganych egzemplarzy obejmuje:
- po 1 egz. dla każdej ze stron postępowania, tj.: właściciela/użytkownika wieczystego,
- 2 egz. dla organu,
- Protokół przyjęcia granic nieruchomości.
Dokumenty wymienione w pkt 5 i pkt 6 powinny być sporządzone przez geodetę uprawnionego, w ramach dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Czas realizacji
Do 30 dni (przy wnioskach kompletnych nie wymagających dodatkowych uzupełnień), w sprawach trudnych do 2 m-cy
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem za pośrednictwem Burmistrza Miasta Gubina.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Ustawaz dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości.Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Miasto Gubin |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Joanna Orzechowska |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: -0001-11-30 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Joanna Orzechowska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 0000-00-00 00:00:00 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Małgorzata Kuchta |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 0000-00-00 00:00:00 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Małgorzata Kuchta |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2023-03-29 11:00:01 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 5563 raz(y) |